تاثیر شگفت انگیز رژیم غذایی بر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

تاثیر  شگفت انگیز رژیم غذایی بر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به طور معمول توسط دوره های نامنظم یا بدون قاعدگی به طور کلی تعیین می شود. زنان مبتلا به PCOS معمولا در تخمدان های متعدد کیست دارند، که ناشی از تولید بیش از حد هورمون هایی به نام آندروژن ها است.بیماری التهابی لگن یکی دیگر از مواردیست که برای خانم ها اتفاق می افتد و باید خیلی زیاد مراقب باشند . 

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به اختلال اضافه وزن یا چاقی دچار هستند. علائم رایج عبارتند از آکنه، هیرسوتیسم (مودینگ) و طاسی قاعدگی.

تاثیر شگفت انگیز رژیم غذایی بر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک
تاثیر شگفت انگیز رژیم غذایی بر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک، به خصوص زمانی که علائم آن کنترل نمی شوند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند:

بیماری قلبی
سرطان آندومتری
دیابت
فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دریافتند که می توانند علائم خود را مدیریت کنند و خطر نگرانی های دیگر پزشکی را با کنترل رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی خود کاهش دهند.

چگونه رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک را تحت تاثیر قرار می دهد؟

زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک اغلب سطح بالای انسولین بالاتر از حد طبیعی دارند. انسولین یک هورمون است که در پانکراس شما تولید می شود. این کمک می کند که سلول های بدن شما شکر (گلوکز) را به انرژی تبدیل کنند.اگر شما انسولین کافی تولید نکنید، میزان قند خون شما افزایش می یابد. این نیز می تواند در صورت مقاومت به انسولین رخ دهد، به این معنی که شما قادر به استفاده از انسولین نیستید که به طور موثر تولید می کنید.اگر شما مقاوم به انسولین هستید، بدن شما ممکن است سعی کند پلاسمای سطح بالای انسولین را در تلاش برای حفظ سطح قند خون خود طبیعی کند. سطوح بالای انسولین می تواند باعث تخفیف تخفیف های اندروژن شما مانند تستوسترون شود.مقاومت به انسولین همچنین ممکن است با داشتن یک شاخص توده بدنی بالاتر از حد نرمال باشد. مقاومت به انسولین می تواند باعث کاهش وزن شود، به همین دلیل زنان با تخمدان پلی کیستیک اغلب با این مسئله مبارزه می کنند.
یک رژیم غذایی با کربوهیدرات های تصفیه شده مانند غذاهای نشاسته و شیرینی، می تواند مقاومت به انسولین را ایجاد کند و بنابراین از دست دادن وزن، برای کنترل بیشتر مشکل است.

 

چه غذاهایی باید به رژیم اضافه شود؟

  •  سبزیجات با فیبر بالا مانند بروکلی.
  •  پروتئین ، مانند ماهی.
  •   غذاهای ضد التهابی و ادویه جات ترشی جات مانند زردچوبه و گوجه فرنگی.

مواد غذایی با فیبر بالا می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند با کاهش هضم و کاهش تاثیر قند روی خون. این ممکن است برای زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک سودمند باشد. گزینه های عالی برای غذاهای پر فیبر عبارتند از:

  •  سبزیجات برگ سبز، مانند بروکلی، گل کلم، و جوانه های بروکسل، کاهو، اسفناج
  •  فلفل سبز و قرمز
  •  لوبیا و عدس
  •   بادام ها
  •  انواع توت ها
  •   سیب زمینی های شیرین
  •  كدو حلوايي

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز مفید است. آنها عبارتنداز:

  • گوجه فرنگی
  •  کلم بروکلی
  •     اسفناج
  •   بادام و گردو
  •   روغن زیتون
  •    میوه ها، مانند زغال اخته و توت فرنگی
  •   ماهی های چرب در اسیدهای چرب امگا 3، مانند ماهی قزل آلا و ساردین

 

 از کدام دسته از مواد غذایی باید محدود شود؟

  •   غذاهایی با کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و کلوچه.
  •  تنقلات و نوشیدنی های شیرین.
  •  غذاهای التهابی مانند گوشت فرآوری شده و قرمز. 

کربوهیدرات های تصفیه شده باعث التهاب، افزایش مقاومت به انسولین می شوند و باید از آنها اجتناب کرد. این شامل غذاهای بسیار فرآوری شده مانند:

نان سفید
کلوچه ها
شیرینی های صبحانه
دسرهای شیرین
سیب زمینی سفید
هر چیز با آرد سفید ساخته شده است

رشته فرنگی پاستا که لیستی از سمولینا، آرد دوروم یا آرد گندم دوروم را به عنوان اولین مواد تشکیل دهنده آن در کربوهیدرات ها و کم فیبر زیاد است. این باید از رژیم حذف شود. پاستا های ساخته شده از لوبیا یا عدس به جای آرد گندم یک جایگزین عالی هستند.شکر یک کربوهیدرات است و هر جا که لازم باشد باید اجتناب شود. هنگام خواندن برچسب های غذایی، حتما نام های مختلف شکر را جستجو کنید. این شامل سقز، شربت ذرت با فروکتوز بالا و دگزستروز است. شکر همچنین می تواند در مواردی که نوشیدنی می کنید، ایده خوبی برای کاهش یا حذف مواد غذایی التهابی مانند سیب زمینی سرخ کرده، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده از رژیم غذایی شما است. رعایت این رژیم غذایی نه تنها در بهبود روند تخمدان پلی کیستیک کمک می کند بلکه موجب افزایش سایز سینه نیز می شود سینه ها از توده ها و بافت های چربی تشکیل شده اند مصرف  خوراکی های حاوی چربی های اشباع نشده موجب بزرگی سینه می شود اگرچه استفاده از وکیوم سینه با بادکشی که در سینه ها ایجاد می کند موجب فرم دهی و افزایش سایز سینه می شود.

تغییرات شیوه زندگی


تخمدان پلی کیستیک، مانند بسیاری از اختلالات، مثبت به انتخاب شیوه زندگی فعالانه پاسخ می دهد. این شامل ورزش و جنبش فیزیکی روزانه است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند، به خصوص هنگامی که همراه با مصرف محدود کربوهیدرات های ناسالم است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حداقل 150 دقیقه در هر هفته ورزش ایده آل است.فعالیت روزانه، مصرف شکر کم و رژیم کم التهاب نیز ممکن است باعث کاهش وزن شود. زنان ممکن است تخمک گذاری را با کاهش وزن تجربه کنند، بنابراین زنان که چاق و یا اضافه وزن دارند و می خواهند باردار باشند، ممکن است ورزش مورد تایید پزشک را به ویژه برای آنها مهم دانند. تمرینات ورزشی در کنار استفاده از وکیوم سینه تاثیر آن را دو چندان میکند و به مراتب نتیجه موثر تر است. علائم مرتبط باتخمدان پلی کیستیک می تواند باعث ایجاد استرس شود. تکنیک های کاهش استرس که به آرامش ذهن کمک می کنند و به شما اجازه می دهند با بدن خود ارتباط برقرار کنید. این شامل یوگا و مراقبه می شود. صحبت کردن با یک درمانگر یا سایر متخصصین پزشکی نیز ممکن است سودمند باشد.

اگر با سندرم تخمدان پلی کیستیک یا هر یک از علائم آن مقابله می کنید، ممکن است در برخی موارد احساس نا امیدی داشته باشید. اقدامات پیشگیرانه در رابطه با سلامت شما می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و علائم شما را کاهش دهد. یکی از بهترین راه های این کار این است که یک لیست غذای خوب / بد غذا ایجاد کنید و بهمیز آشپز خانه بچسبانید. فقط در مورد هر غذایی که ممکن است وضعیت شما را تشدید کند، یک همتای سالم و مفید دارد. به عنوان مثال، اگر از صبحانه برای مارگارین استفاده می کنید و نان های تست سفید را استفاده کنید، سعی کنید نان جو و روغن زیتون یا آووکادو را جایگزین کنید.

 

 

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.